hd-wallpapers-1080p-3s-x6qar-1920x1080

Poradnik bezpieczeństwa

Sprawdź nasze porady i zawsze bezpiecznie korzystaj z ALLEOKAZJA

Zalecamy odbiór osobisty i płatność przy odbiorze

Jeśli z jakichś powodów chcesz jednak sfinalizować transakcję inaczej – koniecznie sprawdź nasze rady!

Kiedy zachowanie Sprzedającego może budzić wątpliwości:

Sprzedający poprosił o wpłatę gotówki

Wpłata z góry zawsze obarczona jest sporym ryzykiem. Może się tak zdarzyć nie tylko przy kupnie przedmiotu, ale także przy opłacie za usługi oraz gdy Sprzedający prosi o zapłatę za przesyłkę darmowego przedmiotu. . W ten sposób możesz stracić pieniądze i nigdy nie zobaczyć zamówionego towaru.

Jeśli już decydujesz się na przelew, sprawdź w internecie, czy podany przez Sprzedającego numer konta bankowego nie był wykorzystywany w nieuczciwych celach. W żadnym razie nie wysyłaj pieniędzy  za granicę! Możesz też poprosić Sprzedającego o przesyłkę za pobraniem z możliwością sprawdzenia zawartości  (niektóre firmy kurierskie oferują taką możliwość).

Sprzedający poprosił o wpłatę zaliczki

Prośba o zaliczkę za przedmiot lub usługę również niesie za sobą duże ryzyko utraty pieniędzy. Ponadto zdarza się, że Sprzedający chce po prostu dokonać zakupów na Twój koszt. Jak to działa? Sprzedający przekazuje Tobie dane do przelewu, które służą do zapłaty za przedmiot kupiony przez niego np. w sklepie internetowym. Zwróć uwagę na tytuł przelewu, jaki przesłał Sprzedający!

Sprzedający wysłał podejrzany skan nadania przesyłki

Kiedy Sprzedający zapewnia, że dla Twojej pewności pierwszy wyśle przedmiot i po krótkim czasie wysyła skan potwierdzenia nadania paczki — uważaj! Przyjrzyj się dokładnie otrzymanemu dokumentowi. Twoją uwagę powinny zwrócić wszelkie zmiany na dokumencie: poprawianie pisma, aby było czytelne, wypełnienie potwierdzenia ołówkiem, ślady po wymazywaniu, zasłanianie części danych itp. Zasadę tę stosuj nie tylko w przypadku zakupu towarów, ale również w sytuacji, gdy wymieniasz się przedmiotami.

Sprzedający pisze łamaną polszczyzną

Najprawdopodobniej jest to tzw. fraud nigeryjski, który polega na wymuszeniu na kupującym przelewu poza granice Polski. Ogłoszeniodawca pisze łamaną polszczyzną, prosi o kontakt na maila i wpłatę z góry. Ogłoszeniodawcy zależy, aby kontaktować się poza serwisem, dlatego często składa dodatkowo korzystną ofertę. W takich sytuacjach zwróć uwagę na staż takiego ogłoszeniodawcy w ALLEOKAZJA – najczęściej jest to nowe konto, sprzedawane przedmioty są wycenione poniżej wartości rynkowej, a zdjęcia przedmiotów pochodzą z internetu. Pamiętaj: maile z łamaną polszczyzną – będą kłopoty. Najlepiej nie odpisuj i zgłoś nam niezwłocznie każdy taki przypadek.

Zalecamy odbiór osobisty i płatność przy odbiorze

Drogi Sprzedawco – w ALLEOKAZJA nic nie sprawdza się lepiej niż odbiór osobisty i płatność przy odbiorze. Jeśli z jakiś przyczyn chcesz sfinalizować transakcję inaczej – sprawdź koniecznie poniższe rady!

Kiedy zachowanie Kupującego może budzić wątpliwości:

Kupujący prosi o niezwłoczne wysłanie towaru i przesyła potwierdzenie przelewu

Twoją uwagę powinna zwrócić sytuacja, w której Kupujący naciska na szybką, niezwłoczną przesyłkę, tłumacząc, że bardzo zależy mu na czasie. Zapewnia przy tym, że wpłaci środki i wyśle potwierdzenie, ale najlepiej, abyś przedmiot wysłał natychmiast. Mechanizm oszustwa jest taki, że Ty wysyłasz przedmiot, lecz nie dostajesz za niego zapłaty. Bardzo często Kupujący wysyła wówczas sfałszowane potwierdzenie przelewu.

Kupujący pisze łamaną polszczyzną i prosi o wysyłkę za granicę

Wiadomość mailowa napisana tzw. łamaną polszczyzną może wiązać się z próbą wyłudzenia przedmiotu i wysłania go poza granice Polski. Schemat działania w tym przypadku polega na tym, że Kupujący stara się przekierować komunikację poza serwis ALLEOKAZJA (np. poprzez wiadomość SMS), a następnie proponuje zakup w bardzo korzystnej cenie, by nakłonić Sprzedającego do wysyłki przedmiotu za granicę. Często przedstawia później sfałszowany dowód zapłaty, oczekując szybkiej przesyłki towaru. To najprostsza droga, by stracić sprzedawany przedmiot i nigdy nie ujrzeć za niego zapłaty. Pamiętaj – unikaj transakcji, w których od początku trudno się „dogadać”.

Nasza rada: omijaj z daleka maile i SMSy pisane łamaną polszczyzną.

Kupujący prosi o uwiarygodnienie Sprzedającego przez dokonanie przelewu

To może być oszustwo na tzw. słupa. Mechanizm jest następujący: Kupujący prosi, aby Sprzedający uwiarygodnił się przelewem na drobną kwotę, np. 1,01 zł na wskazane konto bankowe. W ten sposób Sprzedający nieświadomie potwierdza swoje dane na koncie w serwisie Allegro, używanym przez osobę, która poprosiła o przelew. Takie konta najczęściej używane są w nieuczciwych celach.

Przelewy weryfikacyjne na mniejsze kwoty również mogą być oszustwem — mogą potwierdzać dane przy zakładaniu konta bankowego przez internet lub przy braniu pożyczek.

Nasza rada: nie potwierdzaj swojej tożsamości przelewem. Jeśli ktoś Cię prosi o taki przelew, daj nam znać.

Bądź ostrożny również wtedy, gdy szukasz pracy

Szukanie w sieci pracy nie zawsze jest całkiem bezpieczne. Co zrobić, by nie mieć problemów? Poznaj nasze rady.

Najważniejsze porady:

Oferujący pracę sugeruje, że warunkiem jej otrzymania jest dokonanie opłaty

Najpierw praca, potem płaca. Nigdy odwrotnie. Nawet jeśli przyszły „pracodawca” oczekuje tylko kilku złotych. Zachowaj ostrożność zwłaszcza w przypadku ofert pracy w domu (np. składanie długopisów). Nieuczciwi pracodawcy piszą czasem, że warunkiem podjęcia pracy jest jakiś rodzaj opłaty, oczekując np. wpłaty z góry za przesłanie do Ciebie materiałów niezbędnych do wykonywania pracy.

Nasza rada: nigdy nie płać za możliwość podjęcia pracy lub za udział w procesie rekrutacji.

Oferujący pracę poprosił Cię o skany Twoich dokumentów

Prośba o wysłanie skanów dokumentów może być próbą wyłudzenia wrażliwych danych osobowych. Podobnie jest z prośbami o podanie numeru PESEL i/lub numeru dowodu osobistego. Wyłudzone dane mogą posłużyć do zaciągania pożyczek lub do kolejnych oszustw poprzez kradzież tożsamości. Osoba, której danymi posługują się oszuści, może być podejrzana o oszustwa, których nie dokonała.

Nasz rada: nie wysyłaj skanów swoich dokumentów i nie udostępniaj swoich danych osobom, których nie znasz. A oto kilka praktycznych wskazówek:

Oferujący pracę poprosił Cię o podanie numeru telefonu na zewnętrznej stronie WWW

Uważaj, gdy oferujący pracę kieruje Cię na zewnętrzną stronę, z której należy pobrać dokumenty rekrutacyjne. Na takich stronach konieczne jest wpisanie swojego numeru telefonu. W ten sposób szukający pracy nieświadomie zapisuje się do płatnej usługi SMS Premium. Zwykle na takich stronach w stopce znajduje się napisana drobnym drukiem informacja, że jest to usługa subskrypcyjna.

Nasza rada: aby uniknąć niechcianych opłat, nie podawaj numeru telefonu, by zyskać dostęp do dokumentów rekrutacyjnych. Jeśli ktoś wysyła Ci link do tego typu strony – zgłoś to nam.

Oferujący pracę poprosił Cię o podanie prywatnego adresu e-mail i hasła na zewnętrznej stronie WWW

Może to być próba wyłudzenia hasła do konta poczty email poprzez fałszywą stronę z formularzem rekrutacyjnym. Oszuści „na potrzeby rekrutacji” żądają podania adresu email i hasła. Nieuczciwy użytkownik liczy na to, że podane hasło będzie identyczne z hasłem do podanego konta email. To prosta droga do włamania i przejęcia Twojej poczty, konta na ALLEOKAZJA lub Facebooku. To może być też początek wielu innych poważnych konsekwencji.

Nasza rada: nigdy nie podawaj hasła do swojej skrzynki na innych stronach. W każdym serwisie używaj innych haseł. Jeśli spotkasz się z podejrzaną stroną stworzoną na potrzeby rekrutacji – daj nam o tym znać.

Zostałeś oszukany? Sprawdź, jak uzyskać pomoc

W OLX rzadko dochodzi do prób oszustwa, ale kiedy ktoś pada jego ofiarą – warto wiedzieć, w jaki sposób możesz uzyskać pomoc.

Najważniejsze porady:

Co zrobić, gdy otrzymałeś towar uszkodzony lub niezgodny z opisem

Gdy Sprzedający to firma

Zacznij od kontaktu ze Sprzedającym i postaraj się wyjaśnić sprawę bezpośrednio z kontrahentem. Zawsze warto rozmawiać!

Jeśli jednak nie dojdziecie do porozumienia, zwróć się do Urzędu Ochrony Konsumenta i Konkurencji. Znajdziesz tam wszystkie niezbędne informacje dotyczące reklamacji oraz kroków, które powinieneś podjąć.

Bezpłatną pomoc prawną możesz otrzymać u miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów, a także od organizacji konsumenckich dotowanych ze środków publicznych (Federacja Konsumentów, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich).

Pod numerem 800 889 866 masz do dyspozycji infolinię konsumencką, która umożliwia każdemu konsumentowi w Polsce dostęp do pomocy prawnej. Na Twoje pytania i wątpliwości prawnicy odpowiedzą również drogą mailową. Pisz na adres: porady@dlakonsumentow.pl

Gdy Sprzedający to osoba prywatna

Gdy Sprzedawcą jest osoba prywatna, możesz powołać się na ogólne przepisy Kodeksu Cywilnego dotyczące rękojmi za wady fizyczne (art. 556-576 Kodeksu Cywilnego). Możesz od Sprzedawcy domagać się usunięcia wady, obniżki ceny lub ostatecznie zwrotu pieniędzy. Jeśli Sprzedawca nie uzna reklamacji lub nie masz z nim kontaktu, skieruj sprawę na drogę sądową — rozwiążesz problem i zyskasz szansę na rekompensatę finansową lub wymianę towaru.

Co zrobić, gdy wysłałeś pieniądze, ale nie otrzymałeś towaru

Gdy Sprzedający to firma

Zacznij od kontaktu ze Sprzedającym i postaraj się wyjaśnić sprawę bezpośrednio z kontrahentem. Zawsze warto rozmawiać!

Jeśli jednak nie dojdziecie do porozumienia, zwróć się do Urzędu Ochrony Konsumenta i Konkurencji. Znajdziesz tam wszystkie niezbędne informacje dotyczące reklamacji oraz kroków, które powinieneś podjąć.

W przypadku oszustwa zalecamy osobiste zgłoszenie sprawy do najbliższego komisariatu w celu przekazania wszystkich posiadanych informacji. Zapisz numer ID ogłoszenia, ponieważ będzie niezbędne do zgłoszenia sprawy.

Najbliższą jednostkę policji znajdziesz tutaj: http://www.info.policja.pl/inf/jednostki/47301,Jednostki-Policji.html

Z uwagi na obowiązującą nas Ustawę o ochronie danych osobowych nie możemy udostępniać żadnych danych Ogłoszeniodawcy. ALLEOKAZJA.pl zawsze chętnie współpracuje z organami ścigania, dlatego wszystkie informacje dotyczące ogłoszenia i Użytkownika zostaną zabezpieczone i przekazane policji na jej pisemny wniosek.

Jakie informacje przesłać do ALLEOKAZJA

W przypadku oszustwa prześlij nam:

  • ID ogłoszenia (dostępne w ogłoszeniu lub w korespondencji),
  • link do ogłoszenia (możesz go odszukać w historii przeglądarki),
  • nazwę Użytkownika (widoczną w korespondencji),
  • numer konta, na który został zrealizowany przelew

Pobierz nasze darmowe aplikacje mobilne ALLEOKAZJA już dziś!

Sprzedajesz, kupujesz lub wynajmujesz i chcesz być zawsze na bieżąco? Teraz to jeszcze prostsze!
Dodawaj ogłoszenia wszędzie gdzie jesteś – na wakacjach, w podróży…

Góra